Att driva ett företag är något som väldigt många gör, och väldigt framgångsrikt dessutom! För man ska inte glömma att allting som man köper, vare sig det är en produkt eller tjänst, hade man inte kunnat köpa om det inte vore för att någon en gång bestämde sig för att starta ett företag. Men så finns det även de som det inte har gått lika bra för, många företag klarar sig inte ens i tre år. Såhär skriver man om det på gd.se:

Nyföretagandet är inne och uppmuntras av flera myndigheter och organisationer. I många fall leder det till jobb och framgångar, men inte alltid. Efter tre år har många kastat in handduken.
– Våra allmänna uppgifter visar att det som finns kvar i fortsatt verksamhet är två tredjedelar, eller runt 65 procent. Det brukar vara ganska lika över tid, säger Lars Sundell, statistiker vid Tillväxtanalys, en statlig myndighet under näringsdepartementet. (Läs resten av artikeln här).

Så hur ska man egentligen gå till väga för att lyckas på ett sådant vis som man vill med sitt företag? Allt som oftast så handlar det om det ekonomiska som gör att man till slut måste lägga ner sin verksamhet, för det är inte alltid som företagsledaren är så duktig på det ekonomiska. Oftast är det ledning och företagande över lag som är ens starka sida, och att göra misstaget att till exempel inte ta in en redovisningskonsult kan alltså kosta en långt mer än bara pengar. Visst är det en utgift när man väl gör det, men man kan tjäna så otroligt mycket på det, så allt annat vore ett misstag.