Det ställe som vi spenderar den allra mesta av vår vakna tid, i alla fall till vardags, är helt klart jobbet. Därför så är det såklart viktigt att vi trivs där och inte har ångest varje morgon när vi vaknar för att gå till sitt arbete, och att det dessutom är en bra arbetsplats man ska gå till. För om man jobbar på ett kontor med till exempel dålig inredning, dålig belysning, dålig utrustning, dåliga förutsättningar och dessutom dåliga arbetskamrater så är det en stor utmaning att faktiskt trivas. Men som tur är så kan man förändra en hel del om det är så, så låt oss ta upp tre punkter med viktiga saker gällande kontoret.

  • Om man har ett jobb där man sitter framför datorn i princip hela dagen så krävs det att man har bra skärmar såväl som bra belysning på kontoret. Annars blir man lätt väldigt trött i ögonen och resten av huvudet. Ett bra tips är därför att skaffa mycket led belysning från elampan.se så att man alltid har möjlighet att byta ut lampor när de går sönder och så vidare, så att man aldrig behöver gå en dag utan lampor. Stora fönster och också ett bra tips på att få in ljus bra!
  • Ergonomi är viktigt! Om man sitter i en ställning som är dålig för kroppen hela dagarna är det inte sällan som man får problem med rygg, axlar och armar. Som tur är så är det något som man kan förebygga, om man vet om hur man ska göra för att må bra. Och så fort man märker att man börjar få ont någonstans så ska man snabbt göra en förändring, annars kan man få problem hela livet.
  • Att ändra arbetsställning då och då gör en otroligt gott, inte bara ur det ergonomiska perspektivet utan för hälsan på det stora hela. Dessutom är det bra att minst en gång i timmen ta ett par minuter och resa sig från sin plats och gå iväg och sträcka lite på sig. Och att ta det ett steg längre kan också vara en idé för att få sin dagliga motion, som till exempel att behöva springa igång datorn!