Folk med pratbubblor

Med visitkort kan du göra många möten till potentiella affärer och ytterligare möten. Har man tur kanske det till och med leder till ett jobb.

Visitkort är en lång tradition

Visitkort är något som har funnits länge och det går att datera hela vägen till det forntida Kina. Under 1700-talet använde man det även flitigt i Frankrike och andra länder i Europa. Det är idag väldigt många som fortfarande använder sig av visitkort och delar ut de flitigt när man träffar nytt folk eller är på affärsmöten. Det finns också vissa som kanske borde ha lite större visitkort än andra. Har man till exempel haft en lång karriär inom ett område och kanske jobbar som egen företagare eller frilans så kan det vara bra att ha med allt man har gjort som ett slags CV på visitkortet. Det funkar också att ha som små ikoner för att visa vad man har jobbat med eller till exempel intressen.

Ikoner med intressen och kunskaper

En designer har exempelvis gjort just så. Han har tagit allt han är bra på och sina intressen och sedan gjort små ikoner på vardera sida för att förklara vad det är. Allt med telefonnummer, e-mail och andra kontaktuppgifter som hemsida etc. Det blev hyllat och han fick mycket jobb med det. Faktiskt är det så att ett visitkort kan göra mycket i affärssammanhang och det kan till och med bli så att det bär eller brister huruvida du får ett jobb eller inte. Ett visitkort ska ge intryck och få den som ska anställa dig att vilja ta kontakt med dig. Därför måste det ha vissa element och måste sticka ut från mängden på alla sätt möjligt.

Kreativiteten är nästan allt

Det gäller att vara kreativ när man ska söka jobb. Idag är det många som bara vill ha ett jobb som gör egentligen vad som helst för att få det. Då gäller det också att du gör samma sak. Fast på ett annat sätt. Det finns också de som har gjort sitt visitkort till en PUK-kod. Då kan du med din mobil ta en bild av den så kommer du direkt till en hemsida där alla uppgifter och kanske till och med portfolio finns.

Mingel på Gamla Ullevi

På Gamla Ullevis mingelrum träffades nästan 500 företagare för att diskutera just affärer och framtid. Initiativtagarna för detta mingel säger att det är människor som gör affärer och inte företag. Därför ska man främja möten mellan olika parter och företagare. Idag tar man lite för lätt på att business ska sköta sig själva och att det bara kommer något från ovan som gör att affären går igenom. Det är som sagt människor som gör att det blir affärer och att företag frodas. Därför är ett mingel på Gamla Ullevi något som gör att många inom fler branscher kan träffas, prata, och kanske till och med komma till en affär. Jan Lindblom som också har varit med och skapat detta säger att man bör inte gå härifrån med mindre än 30-40 visitkort. När en sådan här tillställning blir ganska ordinär så blir folk avslappnade och det går lättare att prata. På ett kontor blir det lätt stelt och man håller upp en fasad av att vara någon. Så det är bara att gå hem och trycka visitkort på en gång!